
Wybór firmy zarządzającej nieruchomością wspólnoty
6 kwietnia 2015Wspólnoty mieszkaniowe dysponują coraz bardziej zaawansowanymi technicznie i konstrukcyjnie nieruchomościami, które są bardzo wartościowe i spektakularnie wyglądają. Dlatego administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi wymaga od zarządcy wyjątkowej wiedzy, umiejętności oraz staranności – warto więc wybrać firmę zewnętrzną, która zajmie się wszystkimi aspektami związanymi z utrzymaniem budynku i jego otaczającego terenu we właściwym stanie. W przeszłości tylko i wyłącznie posiadacze licencji zawodowej zarządcy nieruchomości mieli prawo podpisywać umowy zarządzania nieruchomością i tym samym wykonywać takie usługi jak administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi. Od kiedy jednak ministerstwo zdecydowało się uwolnić zawód zarządcy, administrowanie mogą dzisiaj z powodzeniem świadczyć dla wspólnoty mieszkaniowej również firmy nie posiadające licencjonowanego zarządcy.
Zarządca wspólnoty wyłącznie z polisą ubezpieczeniową
Przed zdecydowaniem się na powierzenie zarządu nieruchomością wspólnotą danej firmie, warto dokładnie ją sprawdzić. Referencje i doświadczenia dotychczasowych lokatorów zamieszkujących nieruchomość danego zarządcy są łatwe do sprawdzenia, a administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi wymaga szczególnego podejścia do obsługi klienta i właściwych miękkich kompetencji. Po zweryfikowaniu jakości świadczenia usług przez danego przedsiębiorcę koniecznie sprawdzić trzeba również jego polisę ubezpieczeniową – to bardzo ważne, aby firma świadcząca usługę zarządzania nieruchomością na zlecenie była właściwie ubezpieczona np. od konsekwencji swojej nieterminowości czy innych zaniechań.
Wsparcie dla zarządcy od innych firm
Administrowanie wspólnotami mieszkaniowymi wymaga bardzo wielu umiejętności – miękkich w kontaktach z ludźmi mieszkającymi na danym osiedlu oraz twardych, np. w obsłudze technicznej infrastruktury i instalacji na poszczególnych budynkach. Dodatkowo konieczność prowadzenia bardzo szczegółowej dokumentacji finansowej i dbanie o czystość i porządek zarówno wewnątrz budynku jak i na terenach przylegających – wymaga w administrowaniu wsparcia np. kancelarii prawnych i biur rachunkowych. Warto, aby zarządca miał także zaufanych inspektorów budowlanych czy konserwatorów zdolnych do wykonania pilnej naprawy lub przygotowania kluczowej dokumentacji.